Razširitev Meril za Dopustitev Revizije: Vrhovno sodišče RS – Sklep X DoR 380/2022-30
Vrhovno sodišče Republike Slovenije je s sklepom X DoR 380/2022-30 z dne 29. januarja 2025 sledilo usmeritvam Sodišča Evropske unije (SEU) v zadevi C-144/23 z dne 15. oktobra 2024 ter razširilo merila za dopustitev revizije. Ključna sprememba se nanaša na obveznost postavitve predhodnega vprašanja SEU in njen vpliv na presojo pomembnosti pravnega vprašanja.
Pravna podlaga za dopustitev revizije
Dopustitev revizije ureja 367.a čen Zakona o pravdnem postopku (ZPP), ki določa, da se revizija dopusti, če je mogoče pričakovati, da bo Vrhovno sodišče s svojo odločitvijo prispevalo k pravni varnosti, enotni uporabi prava ali razvoju prava. ZPP izrecno določa primere, v katerih je revizija dopustna, med drugim kadar:
- odločitev sodišča druge stopnje odstopa od sodne prakse Vrhovnega sodišča,
- sodna praksa Vrhovnega sodišča ali višjih sodišč ni enotna.
Nova razlaga Vrhovnega sodišča glede pomembnosti pravnega vprašanja
Vrhovno sodišče se je v obravnavani zadevi oprlo na sodbo SEU v zadevi C-144/23, ki določa, da se merilo pomembnosti pravnega vprašanja za dopustitev revizije razširi na primere, ko je potrebno pri SEU vložiti predlog za predhodno odločanje na podlagi 267. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije (PDEU). Tak primer nastopi, kadar:
- stranka, ki predlaga dopustitev revizije, postavi vprašanje glede razlage ali veljavnosti določbe prava EU;
- ni podana nobena od izjem od obveznosti postavitve takšnega vprašanja (tj. vprašanje ni upoštevno, je že razloženo ali je razlaga prava EU očitna in ne dopušča dvoma).
SEU je pojasnilo, da je vsak primer, v katerem bi bilo potrebno predložiti vprašanje SEU, samo po sebi razlog za dopustitev revizije. Vendar to ne pomeni, da bi moral biti predlog za dopustitev revizije avtomatično sprejet zgolj zaradi zatrjevanih kršitev prava EU.
Presoja utemeljenosti predloga za dopustitev revizije
Vrhovno sodišče je poudarilo, da tudi če stranka v predlogu za dopustitev revizije predlaga postavitev predhodnega vprašanja SEU, mora biti predlog najprej skladen z zahtevami ZPP. To pomeni, da mora biti popoln in dovoljen v skladu s pogoji iz 367.b in 367.č člena ZPP.
Obveznost obrazložitve glede predhodnega vprašanja
SEU je v sodbi C-144/23 poudarilo, da mora Vrhovno sodišče svojo presojo o postavitvi predhodnega vprašanja ustrezno obrazložiti. Pri tem:
- obrazložitev ne zahteva bolj poglobljene preučitve od tiste, ki se nanaša na presojo drugih predpostavk za popolnost oziroma dopustnost revizije;
- Vrhovnemu sodišču ni treba obrazložiti drugih razlogov za zavrnitev predloga za dopustitev revizije, razen v delu, ki se nanaša na potrebo po predhodnem vprašanju.
Zaključek
Sklep Vrhovnega sodišča X DoR 380/2022-30 pomeni pomembno uskladitev slovenske sodne prakse s pravom EU. Ugotovitve SEU v zadevi C-144/23 so pripeljale do razširitve merila pomembnosti pravnega vprašanja za dopustitev revizije in krepitve vloge SEU pri enotni razlagi prava EU.
Vendar to ne pomeni avtomatične dopustitve revizije v vseh primerih, kjer se sklicuje na pravo EU, saj mora Vrhovno sodišče še vedno preveriti izpolnjevanje osnovnih pogojev za dopustitev revizije. Hkrati pa se krepi obveznost sodišča, da obrazloži, zakaj vprašanja SEU ni potrebno predložiti, kadar zavrne predlog za dopustitev revizije.